Jak w prosty sposób zrobić ankietę satysfakcji?

Autor
Olaf Leśniak
Opublikowano
Jak w prosty sposób zrobić ankietę satysfakcji?

Jak w prosty sposób zrobić ankietę satysfakcji

Ankiety satysfakcji służą do tego, by poznać opinie klientów na temat wybranego produktu, usługi, obsługi, konkurencji czy trudności z dokonaniem zakupu. Dzięki nim możesz dowiedzieć się, dlaczego coraz mniej osób jest zadowolonych z twojej oferty i czy występują jakieś problemy, o których nie wiesz. Może się wydawać, że trudno jest sporządzić skuteczną i poprawną ankietę satysfakcji. Tutaj przeczytasz, jak ją zrobić dobrze i szybko.  

 

Dobre praktyki w tworzeniu ankiety satysfakcji 

Badanie satysfakcji klientów polega na zadawaniu właściwych pytań bez narzucania swojego zdania. Muszą one być napisane prostym i zrozumiałym językiem. Odbiorcom jest znacznie łatwiej odpowiadać za pomocą oceny czy liczby gwiazdek niż przez długi opis. Całość powinna być na tyle krótka, by nie zniechęcała do podawania odpowiedzi. Napisz słowo wstępu informujące o celu ankiety i ilości czasu potrzebnego na jej wypełnienie. Nie dodawaj pytań o charakterze marketingowym, ponieważ to nie jest miejsce na takie informacje. Przygotowany przez ciebie dokument musi otwierać się na różnych systemach – Windows, macOS, Android czy iOS. Zdecydowanie lepiej jest wysłać maila będącego ankietą lub link przekierowujący niż plik do pobrania i uzupełnienia.  

 

Jak zachęcić klientów, by odpowiedzieli na wszystkie pytania? 

Większość osób nie wypełni do końca ankiety, jeśli zajmie im to dłużej niż 5 minut. Nie można przymuszać do wystawiania opinii poprzez pytania obowiązkowe, ponieważ skutek będzie odwrotny od zamierzonego. Ankieta powinna być wysłana wtedy, kiedy klient wyrobi sobie ocenę na temat produktu lub usługi. Nie czekaj zbyt długo – twój odbiorca może nie pamiętać istotnych szczegółów transakcji. Jeśli już wiesz, do kogo mają trafić twoje pytania i jaki jest ich cel, zastanów się, jak wykorzystać zebraną wiedzę. Dane na temat satysfakcji klientów mogą rozwiązać wiele problemów twojej firmy. 

 

Szybkie tworzenie ankiet i gotowe szablony 

Jednym z najlepszych programów do tworzenia ankiet satysfakcji jest Microsoft Forms. Możesz go nabyć w pakiecie Office 365 lub samodzielnie. Dodawanie poszczególnych pytań na pewno nie sprawi ci trudności. Po kliknięciu na „Nowy formularz” wejdź w „Dodaj nowy” i wybierz, czy chcesz, by klient odpowiadał opisowo, miał możliwość wyboru lub mógł wystawić ocenę w określonej skali. Możesz też umieścić okienko do przesłania pliku. 

W programie Microsoft Forms nie musisz samodzielnie wykonywać ankiet od początku do końca. Możesz użyć gotowych szablonów z możliwością dostosowywania i wprowadzania dodatkowych opcji. Wśród nich znajdują się m.in.: 

  • ankieta dotycząca nowego produktu
  • ankieta dotycząca opinii klientów
  • ankieta dotycząca badań rynkowych
  • ankieta dotycząca zadowolenia klientów
  • badanie analizy konkurencji

Szablony są bardzo intuicyjne, zawierają domyślne instrukcje oraz pytania, a do tego nie stwarzają problemów przy próbie rozbudowania. Znajdziesz je na stronie https://templates.office.com/pl-pl/ankiety. Firma Microsoft dodatkowo ułatwia ich udostępnianie. Wystarczy, że klikniesz link w celu wysłania ankiety do swojej listy adresowej.

Powiązane artykuły
5 mobilnych aplikacji, których warto używać w pracy
Najnowsze artykuły Zastosowania Microsoft 365
5 mobilnych aplikacji, których warto używać w pracy
Co Ty i Twoja firma zyskacie z Microsoft 365?
Zastosowania Microsoft 365
Co Ty i Twoja firma zyskacie z Microsoft 365?
Następny artykuł
Bezpłatna konsultacja Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą

    Bezpłatna konsultacja