Stres przed prezentacją? Skorzystaj z widoku prezentera!

Autor
Karolina Ossolińska
Opublikowano
Stres przed prezentacją? Skorzystaj z widoku prezentera!

Według szacunków ekspertów, na lęk przed wystąpieniami publicznymi może cierpieć aż 75% populacji świata. Jeśli pomyślisz o swoich przyjaciołach lub współpracownikach, z pewnością znajdziesz wśród nich osoby, które wprost nienawidzą przemawiania przed innymi. Niezależnie od tego, czy publiczność składa się z kilku dobrze znanych im osób, czy zmuszeni są przemawiać przed wielką publicznością – stres i lęk przed prezentacją są równie silnie.  

Ten strach można jednak opanować. Dzięki częstemu przemawianiu przed ludźmi, z każdym kolejnym wystąpieniem nabierasz niebywałej pewności siebie. Trudno się temu dziwić – stare, dobre przysłowie mówi przecież o tym, że praktyka czyni mistrza! W jaki sposób możesz pomóc sobie podczas tych pierwszych, najtrudniejszych wystąpień?  

 

Prezentacja multimedialna – Twój klucz do sukcesu! 

Pomyśl o sytuacji, w której po raz pierwszy musisz przedstawić ważne raporty przed grupą ważnych osób pracujących na co dzień na najwyższych stanowiskach w Twojej firmie. Chociaż doskonale znasz wszystkie statystyki i informacje, które zawarte są na kolejnych slajdach Twojej prezentacji, niezwykle mocno stresujesz się samym wystąpieniem. Obawiasz się, że przez to zapomnisz wspomnieć o ważnych informacjach i nie przekażesz swoim odbiorcom wszystkiego, co zaplanowałeś. Jak poradzić sobie z tym problemem?  

Najlepszym rozwiązaniem może okazać się wykorzystanie jednej z nieoczywistych funkcji narzędzia Microsoft PowerPoint. Widok prezentera pozwala na umieszczenie notatek przy każdym kolejnym slajdzie, które widoczne są tylko dla osoby prezentującej. Dzięki temu masz możliwość zaglądania do wcześniej przygotowanego tekstu w dowolnym momencie. To rozwiązanie może pomóc Ci, kiedy ucieknie ważna myśl, która jest niezbędna do kontynuacji Twojego wystąpienia.  

Widok prezentera to nowoczesny odpowiednik starych, dobrze znanych wszystkim mówcom małych karteczek trzymanych w dłoni. Notatki tworzone bezpośrednio przy slajdach są jednak znacznie wygodniejsze. Dzięki temu rozwiązaniu możesz nie tylko umieścić najważniejsze informacje przy konkretnych, wybranych przez Ciebie slajdach, ale przede wszystkim zyskujesz więcej miejsca na zapisanie swoich przemyśleń. To sprawi, że podpowiedzi do kolejnych slajdów staną się bardziej czytelne i dopasowane do treści, którą przekazujesz. Pomoże Ci również w pozbyciu się stresu – notatki zawierające najważniejsze informacje czy wskazówki mogą stać się kluczem do opanowania nerwów i nienagannej prezencji podczas wystąpienia.  

 

Pomyśl o wspólnym wystąpieniu  

Pracując w zespole, często możesz spotkać się z sytuacją, w której przy tworzeniu prezentacji współpracujesz z kolegą lub koleżanką z działu. Wspólne wystąpienie może nieco złagodzić Twój stres. Niesie to ze sobą jednak inne konsekwencje – podczas takiej wypowiedzi łatwiej o potknięcia czy drobne błędy. Gdy nie lubisz przemawiać publicznie, taka sytuacja może stać się dla Ciebie ogromnym wyzwaniem, z którym musisz sobie szybko poradzić.  

Jeśli chcesz uniknąć stresu związanego z nagle zapadającą ciszą i brakiem porozumienia z partnerem, warto zrobić notatki widoczne tylko w widoku prezentera. Jeśli zapiszecie informacje o najważniejszych punktach, które muszą znaleźć się w Waszym wystąpieniu, oraz dodacie wzmiankę o tym, kto z Was ma omówić dany punkt, łatwo unikniecie nieporozumień. Takie rozwiązanie znacząco poprawia komunikację i pozwala na płynne prowadzenie spotkania.  

Nie wiesz jeszcze, jak możesz skorzystać z widoku prezentera w swoim narzędziu Microsoft PowerPoint? Wystarczy, że w karcie „Pokaz slajdów” zaznaczysz funkcję „Widok prezentera” oraz wybierzesz monitor, na którym mają zostać wyświetlone Twoje notatki. Dzięki temu z łatwością dodacie do swoich slajdów tekst, który pomoże Wam usystematyzować Wasze wspólne wystąpienie. Sprawi to również, że wspólne przedstawienie tematu stanie się jeszcze łatwiejsze.  

 

Daj sobie pomóc – wypróbuj widok prezentera!  

Spośród wielu sposobów radzenia sobie ze stresem podczas wystąpień publicznych, dyskretne korzystanie ze wcześniej przygotowanych notatek jest jednym z najlepszych. Dzięki temu możesz panować nad treścią swojego wystąpienia. Nie musisz martwić się o to, że umknie Ci ważny szczegół lub za bardzo zboczysz z poruszanego przez Ciebie tematu. Dokładnie przygotowane notatki lub najważniejsze słowa-klucze pomogą Ci w przeprowadzeniu spójnej prezentacji, bez obawy o to, że czegoś zapomnisz. To świetny sposób na złagodzenie nawet największego napięcia! 

Widok prezentera w narzędziu Microsoft PowerPoint jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które stresują się występami. Tworząc niewidoczne dla odbiorców notatki możesz usystematyzować swoje wystąpienie. To idealny sposób na to, żeby stworzyć dla siebie przestrzeń, w której z łatwością odnajdziesz słowa-klucze. Są one niezbędne do opanowania zdenerwowania i przejścia do dalszej części prezentacji.   

Chcesz poznać inne, ciekawe funkcje PowerPointa? A może szukasz kompleksowego szkolenia z obsługi narzędzi Microsoft? Koniecznie napisz do nas wiadomość! Chętnie porozmawiamy o Twoich potrzebach i pokażemy Ci, jak narzędzia Microsoft mogą pomóc Ci w walce ze stresem podczas kluczowych prezentacji.

Powiązane artykuły
Jak dodać tło do slajdu w narzędziu PowerPoint?
Najnowsze artykuły Tutoriale Microsoft 365
Jak dodać tło do slajdu w narzędziu PowerPoint?
Efektywna praca biurowa? Wykorzystaj funkcje Outlook!
Najnowsze artykuły Zastosowania Microsoft 365
Efektywna praca biurowa? Wykorzystaj funkcje Outlook!
Następny artykuł
Bezpłatna konsultacja Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą

    Bezpłatna konsultacja