Wyciek danych w MŚP – dlaczego jest to groźne?

Autor
Mateusz Puchalski
Opublikowano
Wyciek danych w MŚP – dlaczego jest to groźne?

Wyciek danych najłatwiej porównać do włamania do Twojego mieszkania.  Jeśli przed wyjściem z domu nie zamkniesz na klucz drzwi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że po powrocie zastaniesz okradzione mieszkanie. Z kolei gdy nie zapomnisz o zamknięciu zamka, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nikt niepowołany nie wejdzie do Twojego domu podczas Twojej nieobecności. Tak samo wygląda to w przypadku wycieku danych – jeśli zabezpieczysz swoje firmowe dokumenty, możesz znacznie zminimalizować ryzyko przechwycenia ich przez cyberprzestępców.

Jeśli prowadzisz małą firmę, możesz zastanawiać się, czy taki wyciek danych naprawdę zagraża Twojemu przedsiębiorstwu. Jak wykradziony biznesplan może zaszkodzić Twojej pozycji na rynku? Czy plik z listą klientów zainteresowanych Twoimi usługami naprawdę jest aż tak ważny? Podpowiemy Ci, jakie zagrożenia mogą płynąć z niekontrolowanego wycieku danych w sektorze MŚP.

Gdy zdarzy się awaria

Pewnego ciepłego popołudnia zacząłeś przeglądać Internet w poszukiwaniu inspiracji do stworzenia kolejnego angażującego wpisu do mediów społecznościowych. Patrząc na profil swojej konkurencji szybko zauważyłeś, że zawsze są oni krok przed Tobą. Masz wrażenie, że patrzysz na profil swojej firmy z przyszłości – konkurenci poruszają dokładnie te same tematy, które mają pojawiać się na tablicy Twojej firmy. Przez kilka chwil analizujesz ich strategię. Dochodzisz do wniosku, że nie może być to dziełem przypadku. Przygotowane przez konkurentów wpisy wpisują się idealnie w tematykę planowanych przez Ciebie postów. Gwałtownie dociera do Ciebie, że ktoś z innej firmy musiał zapoznać się z Twoim planem postów. 

Kradzież pomysłów i strategii marketingowej może mieć dla Ciebie przykre konsekwencje. Przede wszystkim, Twoja firma może stracić wiarygodność w oczach klientów. Brak pomysłowości i innowacyjności w treściach publikowanych przez Twoją organizację może również sprawić, że potencjalni kontrahenci nie będą chcieli podjąć z Tobą współpracy. Na rynku często liczy się przecież efekt zaskoczenia. Jeżeli Twoja oferta pozbawiona zostanie innowacyjności czy nieszablonowego podejścia, możesz zostać narażony na wysokie straty.

Rozwiązanie tego problemu powinno stać się Twoim priorytetem. Jeśli szukasz sposobu na to, by nikt niepowołany nie dostał się do ważnych marketingowych plików, spróbuj wdrożyć w swojej firmie obowiązek nadawania haseł kluczowym plikom. Dzięki temu masz pewność, ze nikt nieuprawniony nie będzie mógł zapoznać się z Twoją marketingową strategią. Jeśli jednak uważasz, że to za mało, możesz zacząć przechowywać takie pliki na odpowiednio zabezpieczonym SharePoincie. Tak podwójnie chronione pliki mają niewielkie szanse na wyciek i zasilenie strategii Twojej konkurencji.

Dbaj o zaufanie

Nie ulega wątpliwości, że w biznesie kluczowe jest zaufanie. Współpracując z różnego rodzaju klientami budujesz je już od pierwszych chwil Waszej biznesowej relacji. To trudna sztuka, która wymaga od Ciebie nie tylko cierpliwości, ale również ogromnego zaangażowania. Przynosi to jednak spory sukces – klient, który obdarzy Cię zaufaniem znacznie chętniej podejdzie do transakcji z Twoją firmą. Poświęcenie czasu i udowodnienie, że Twoja firma jest godna zaufania, to klucz do sukcesu wielu transakcji. 

Poświęcasz mnóstwo czasu na to, by uszczęśliwić swojego klienta. Pokazujesz mu szereg możliwości, jakie niesie za sobą Wasza współpraca. Po wielu tygodniach negocjacji dochodzicie do porozumienia. Jesteś naprawdę zadowolony – doskonale wiesz już, że ten projekt może przynieść Twojej firmie spory zysk. W piątkowe popołudnie dostajesz wiadomość na swojego służbowego maila. Twój klient prosi Cię o ponowne przesłanie umowy i przygotowanego przez Ciebie projektu. Nie widzisz w tym nic dziwnego – klikasz w link, który dostałeś w wiadomości i szybko przekazujesz potrzebne pliki. Traktujesz to jako kolejny szybki case, który musisz wykonać tego dnia. 

Niestety okazuje się, że właśnie padłeś ofiarą cyberataku. Nieświadomie przekazałeś cenne pliki przestępcy. Twój klient jest wściekły – przez Twój błąd wyciekła nie tylko informacje o planowanych przez niego inwestycjach, ale również szereg jego wrażliwych danych. Budowane przez wiele miesięcy zaufanie właśnie legło w gruzach. Pamiętaj! Zawsze weryfikuj, z kim rozmawiasz. Taki przykry incydent może doprowadzić do utraty zaufania do Twojej firmy i w konsekwencji do braku współprac w przyszłości.

Zawsze myśl o bezpieczeństwie!

Wyciek danych może spotkać każdą firmę. Niezależnie od poziomu zabezpieczeń, ciągle jesteśmy narażeni na ataki cyberprzestępców. Stare polskie przysłowie mówi jednak, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Warto rozważyć wdrożenie w Twojej firmie dodatkowych rozwiązań bezpieczeństwa, które pomogą jeszcze bardziej zabezpieczyć firmowe dokumenty czy pliki. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko ataku i wycieku danych z Twojej organizacji.

Jeśli jeszcze nie wiesz, jakie zabezpieczenia mogą sprawdzić się w Twoim przedsiębiorstwie, skontaktuj się z nami. Chętnie pokażemy Ci, w jaki sposób możesz chronić ważne firmowe dokumenty.

Następny artykuł
Bezpłatna konsultacja Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą

    Bezpłatna konsultacja